Koronaen tvang Heidi Bareksten i reiselivsbedriften Vinvino til å vende blikket hjemover, fra Sør-Europa. Da oppdaget hun «smaken av Lillestrøm».

Vinvino har hatt stor suksess med å vise nordmenn utsøkte destinasjoner i Sør-Europa, forteller Heidi Bareksten

– I mars forsvant hele kundegrunnlaget vårt. Alt ble borte over natta. Jeg var likevel optimist og tenkte «det går over». Men det gjorde det ikke, forteller Heidi Bareksten.

Hun hadde bygd opp en skreddersydd turoperatørtjeneste basert på opplevelsesreiser i Europas vinmarker – og så for seg en lysende framtid, med nye bestillinger fra fornøyde kunder.

– Det var før koronaen. Høsten 2019 pekte alle piler oppover. Virksomheten gikk veldig bra, men så var det brått slutt. Ingen kunne reise og alle bestillinger måtte kanselleres.

Oppdaget sitt nærmeste ferieland
Heidi nektet å bli slått i bakken. Hun ville ikke gi opp livsverket med opplevelsesturer, og gikk hele tiden og tenkte på andre mulige forretningsmodeller.

– Etter å ha tilbrakt sommerferien på Vestlandet, fikk jeg virkelig øynene opp for norske opplevelser. Rett etter ferien fikk jeg tips om en ny støtteordning for reiselivet fra Innovasjon Norge, til bedrifter som ville snu fra utland til innland. Det var jo midt i blinken. Jeg søkte – og fikk støtte!

Sammen med sommelier Francesco Marzola på Park Hotel Voss, i Nordens beste vinkjeller.

Hun jobbet iherdig med å få avtalt besøk hos norske småprodusenter av mat og drikke. Med avtaler i boks, fikk hun stablet på beina en testtur som besøkte alt av aktiviteter i Hardanger og Voss.

– Der fikk jeg møte lokale samarbeidspartnere med mye entusiasme og stort engasjement. Jeg ble overbevist om at dette kunne bli en suksess.

Verdifulle småbedriftsfordeler
Heidi Bareksten har ingen ambisjoner om å bli en reiselivsgigant. Hun ønsker å drive lite og ha full kontroll.

– Jeg er blitt godt kjent med samarbeidspartnerne våre i Sør-Europa. De er også små. Våre kunder er viktige for dem, så de gjør alt de kan for å gi gode opplevelser til de som besøker dem.
Den samme tilnærmingen tok hun med seg til Hardanger og Voss. Der besøkte hun lokale produsenter av spekemat, sjokolade, sider og mikrobrygg.

– Det er jo det samme vi har drevet med, bare at det er i Norge. Vi hadde ikke trodd at vi kunne tilby et like godt reiseprodukt her hjemme.

Vestlandet har også mye å by på for øl-entusiaster.

Norge har mye mer å by på enn vi tror, forteller hun. Nå gleder hun seg til å sette opp turer og la andre få oppleve det beste av Vestlandet: – Dette er en minst like bra destinasjon som Sør-Europa.

– Ta vare på ideene dine
Ideen om å gjøre noe i Norge hadde jeg også hatt tidligere, men jeg hadde slått det fra meg og lagt ideen i skuffen. Nordmenn vil jo reise ut.

– Hadde det ikke vært for Koronaen, hadde det antakelig ikke blitt noe av det heller. Så ta vare på ideene dine. En dag kan du få bruk for dem!

Heidi Bareksten har en mastergrad i markedsføring og jobbet tidligere med eiendomsforvaltning. I 2008 bestemte hun seg for å satse på reiseliv og startet med utleie av ferieboliger i Italia. Etter hvert tok hun også på seg å arrangere bryllup. Opplevelsesturer ble det neste. I 2015 utvidet hun virksomheten sin i Italia, til å omfatte Frankrike, Spania og Portugal.

– Da måtte jeg ut av hjemmekontoret. Heldigvis fant jeg Kristin Uvaag Tufte – og Business Lillestrøm. Jeg fikk gode kollegaer og var plutselig del av en ny og stor «vi-familie» med mange delingsvillige gründere.

Heidi er full av lovord over gründermiljøet hos Business Lillestrøm: – Jeg har fått mye hjelp. Her er det en flott delingskultur. God veiledning av Jan Erik Nilsen i Etablerertjenesten har også gitt meg verdifull input.

Lillestrøm en gastronomisk destinasjon
Vinvino vil ikke nøye seg med å selge norske opplevelser til nordmenn. Hardanger og Voss er så eksotisk opplevelse at den også kan lokke europeere til Norge.

– Jeg er overbevist om at dette er et konsept som jeg også kan selge inn til våre samarbeidspartnere i Sør-Europa, sier Heidi Bareksten.

Nå har hun også søkt – og fått – korona-midler fra Lillestrøm kommune.

– Ja, det er spennende! Med «smaken av Lillestrøm» vil jeg bygge opp et nytt, lokalt produkt for alle som bor og arbeider her, tilreisende til næringslivet og besøkende til varemessa. Det finnes mange små, lokale produsenter av mat og drikke i Lillestrøm-regionen.