Da forsker Trygve Mongstad, ved solenergiavdelingen på IFE, tvitret en henstilling om at Norge må få bedre betingelser for solenergi, fikk han raskt svar – fra olje- og energiminister Tord Lien.

105 deltakere var påmeldt til frokosten for å høre Audun Farbrot (t.v.) fra Handelshøyskolen BI og rektor Curt Rice ved HiOA. Adm. dir Anita Orlund i Kunnskapsbyen var strålende fornøyd med oppslutningen og lovet flere frokostsamlinger.

105 deltakere var påmeldt til frokosten for å høre fagsjef Audun Farbrot (t.v.) fra Handelshøyskolen BI og rektor Curt Rice ved HiOA. Adm. dir Anita Orlund i Kunnskapsbyen var strålende fornøyd med oppslutningen og lover flere frokostsamlinger.

Det fortalte IFE-forskeren i formiddag, under Kunnskapsbyens arrangement «Akademisk frokost» om sosiale medier for kommunikasjonsfolk og forskere.
Hovedforedragsholder Audun Farbrot, som er fagsjef i forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, innledet med å konstatere at gledelig mange hadde valgt å møte opp i Kunnskapsbyens Hus – framfor å stå i kø på Black Friday-salget.
Farbrot jobber til daglig med å dyktiggjøre forskere på bruk av sosial medier. Han viste til en rekke eksempler på forskere som hadde oppnådd stor oppmerksomhet om sitt arbeid, etter at de hadde begynt å ta i bruk Twitter.

Det handler om å bli synlig
– På sosiale medier kan du bygge din faglige identitet på nett. Å bli funnet eller ikke bli funnet. Det er spørsmålet, sier Farbrot.
Synlighet fører til medieoppmerksomhet – og det styrker forskernes faglige anerkjennelse, påpekte han. Dessuten vil aktiv bruk av sosiale medier få flere til å lese forskningsartikler.
Flere av tilhøreren var opptatt av å skille mellom sin rolle som privatperson og fagperson – og benytte henholdsvis en privat og en offentlig bruker på sosiale medier.
– Hvordan du ønsker å fremstå og hva mottakeren ønsker å vite er ikke nødvendigvis det samme. Hvem har dere mest lyst å snakke med – en logo eller et menneske?

Lær av ungdommene
Epost er for gamlinger – i 2016 er det sosial medier som gjelder, mener rektor Curt Rice ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Selv er han svært aktiv på Twitter, både for å holde seg oppdatert og for å dele informasjon.
Rice betrakter også Twitter som en gratis forskningsassistent.
– Hvis jeg ber om hjelp til å finne ut av noe, strømmer det inn med svar, forteller han.
Han har følgende gode tips til de som lurer på hvordan de skal komme i gang: – Alle burde ha en 17-åring som rådgiver på bruk av sosiale medier.

I en samtale med Audun Farbrot (t.h.) som ekspert i forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, fortalte Trygve Mongstad hvordan han fikk direkte kontakt med olje- og energiminister Tord Lien.

I en samtale med Audun Farbrot (t.h.) som er ekspert i forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, fortalte IFEs Trygve Mongstad hvordan han fikk direkte kontakt med olje- og energiminister Tord Lien.

Fikk svar fra statsråden
Trygve Mongstad fra IFE fortalte forsamlingen om sin Twitter-opplevelse med olje- og energiministeren. Han ble overrasket over hvor lav terskelen opp til statsråden viste seg å være.
– Jeg hadde sammenlignet situasjonen for solkraftbransjen i Norge med de incentivene som var kommet på plass i Sverige. I forlengelsen av det la jeg ut en tweet om at vi måtte få til en bedre ordning i Norge. Lien svarte direkte på dette og jeg fikk en god dialog med statsråden om temaet, forteller han
Mongstad har også en egen blogg. I en samtale med Farbrot mot slutten av frokosten, sa Mongstad at motivasjonen for å blogge var ønsket om at flere skulle bli oppmerksom på saker han hadde jobber med.
Han avslørte også om en annen nyttig bruk av Twitter-kontoen sin: – Nå jeg bruker Twitter får jeg samtidig et arkiv over ting jeg har vært opptatt av, sier han.

FOREDRAG FRA KONFERANSEN FINNER DU HER:

Audun Farbrot

Curt Rice