– Nå sykler jeg ut av Sørumsand. Dette er jo midt i blinken for oss, sier Grethe Nilsen, som er hjelpepleier på Fjuk bofellesskap for personer med demens.

Daglig leder Janne Dugstad fra Vitensenteret til Høgskolen i Sørøst-Norge ga forsamlingen en statusrapport om velferdsteknologi i norske kommuner.

Daglig leder Janne Dugstad fra Vitensenteret til Høgskolen i Sørøst-Norge ga forsamlingen en statusrapport om velferdsteknologi i norske kommuner.

Torsdag samlet velferdsteknologiprosjektet SOL – Support quality of life 200 deltakere på en konferanse i Lillestrøm. Temaet var innføring av smart teknologi i helse- og omsorgstjenesten. En rekke utstillere deltok også.
– Denne konferansen har utløst et gledelig stort engasjement. Både kommuneansatte og brukere er opptatt av velferdsteknologi. Jeg ser også at mange ledere fra en reke kommune i Värmland, Hedmark og Akershus er til stede, sier prosjektleder Marit Heiberg i Kunnskapsbyen Lillestrøm, som leder SOL-prosjektet.

Skaper sosiale sprekinger
Grethe Nilsen benyttet sjansen til å ta en virtuell sykkeltur med video-treningssykkelen Motiview. Den er spesialtilpasset for å skape økt fysisk aktivitet hos eldre og personer med demens.
Ved siden av Grethe Nilsen står Åse Sagen fra nabokommunen Aurskog-Høland og småhumrer.
– Kjempebra. Dette vil få flere mennesker opp av stolen, sier Sagen som er prosjektleder for hverdagsrehabilitering i Aurskog-Høland.
– Ja, og så er det også en sosial aktivitet. Syklingen setter i gang samtaler om kjente steder som syklisten – og de som ser på – i kan huske tilbake til og kjenne seg igjen i. Det skaper et hyggelig fellesskap, sier testsyklist Nilsen.

Brukermedvirking alfa og omega
Hun forteller at hun har fått prøvd ulike velferdsteknologiløsninger i forbindelse planlegging av nytt sykehjem. Det finnes mye nye teknologi som kan lette hverdagen både for brukere og hjelpere.
Svein Rune Bjørkmo og Kristin Skrede fra Bydel St.Hanshaugen, Per Hanning fra Experio Lab og Iver Olav Sunnset fra Digitale Gardermoen understreket at brukermedvirking og organisering at tjenesten betyr mer enn teknologien. Skal teknologien virke må den kunne tilpasses og være til nytte for den enkelte bruker.
Iver Olav Sunnset advarer kommunene mot å spesifisere bestemte teknologiske løsninger når de skal gå til innovative anskaffelser.
– Kommunene skal beskrive resultatene de vil oppnå med tjenesten, så må leverandørene komme opp med løsningene, sier han.

Gjør flere selvhjulpne
I Aurskog-Høland er kommunen nå i ferd med å sette i gang et prosjekt om hverdagsrehabilitering. Prosjektet som er forankret både i kommune- og økonomiplanen, legger stor vekt på riktig veiledning av personalet, forteller Åse Sagen.
– Det er vanskelig å få helse- og omsorgspersonell til å holde hendene på ryggen, slik brukerne skal blir mer selvhjulpne. Vi må unngå å pleie folk til pleiepasienter, sier hun.
Sagen og Nilsen er opptatt av at brukerne selv må få bestemme hva som er viktig for dem.
– De må få være sjef i sine egne liv, sier Sagen.