Project Description

NewBusFuel

New Bus Refuelling for European Hydrogen Bus Depots

Det overordnede målet for NewBusFuel er å øke kunnskapen om hva som skal til av teknologi og tekniske løsninger for etablering av fyllestasjoner for et stort antall hydrogenbusser på et bussdepot. Tankanlegg i stor skala innebærer noen andre utfordringer i forhold til dagens eksisterende demostasjoner:

  • Det skal dimensjoneres for produksjon i stor skala – opp mot 2,000 kg per dag (sammenlignet med 100 kg per dag for dagens stasjoner for personbiler)
  • Man må ha svært høy pålitelighet for å sikre nær 100% tilgjengelighet
  • Man må ha rask tankingstid, da bussene må kunne fylles i en kort tidsperiode på natten
  • Man må optimalisere arealbehovet for å tilpasse infrastrukturen inn i travle, urbane bussdepoter
  • Det kreves et stort hydrogenlageranlegg som kan ha kapasitet opp mot 10 tonn per depot. Dette vil kreve nye regulatoriske og sikkerhetsmessige rammeverk

Et stort europeisk konsortium vil utvikle løsninger på disse utfordringene. Konsortiet omfatter 10 av Europas ledende leverandører av hydrogeninfrastruktur. Disse partnerne vil samarbeide med 12 kollektivselskaper, som hver har politisk støtte i sin region for distribusjon av hydrogen til bussflåter.

PROSJEKTPERIODE
1. juli 2015 – 31. mars 2017

KONTAKTPERSONER
Kristian E. Vik (prosjektleder OREEC nettverket)

NETTSIDE

http://newbusfuel.eu/

Siste nyheter

Vil sortere søppel med solenergi

Avfallsselskapet ROAF vil nå drive Europas mest moderne ettersorteringsanlegg med ren energi fra sola – som også smelter snøen av taket.

Publisert: 06/02/2020

Nes satser på grønn industri

Nes kommune vil etablere et aksjeselskap for å utvikle en industriell symbiosepark på Esval, etter modell fra Skive kommune i Danmark.

Publisert: 05/02/2020

Ny sjef for Akershus Energi Varme

Ida Falch er en dreven fjernvarmeentusiast. Nå overtar hun stafettpinnen som daglig leder etter Frank Sagvik, i Akershus Energi Varme.

Publisert: 05/02/2020

Se alle nyhetene