Project Description
NewBusFuel
New Bus Refuelling for European Hydrogen Bus Depots
Det overordnede målet for NewBusFuel er å øke kunnskapen om hva som skal til av teknologi og tekniske løsninger for etablering av fyllestasjoner for et stort antall hydrogenbusser på et bussdepot. Tankanlegg i stor skala innebærer noen andre utfordringer i forhold til dagens eksisterende demostasjoner:
- Det skal dimensjoneres for produksjon i stor skala – opp mot 2,000 kg per dag (sammenlignet med 100 kg per dag for dagens stasjoner for personbiler)
- Man må ha svært høy pålitelighet for å sikre nær 100% tilgjengelighet
- Man må ha rask tankingstid, da bussene må kunne fylles i en kort tidsperiode på natten
- Man må optimalisere arealbehovet for å tilpasse infrastrukturen inn i travle, urbane bussdepoter
- Det kreves et stort hydrogenlageranlegg som kan ha kapasitet opp mot 10 tonn per depot. Dette vil kreve nye regulatoriske og sikkerhetsmessige rammeverk
Et stort europeisk konsortium vil utvikle løsninger på disse utfordringene. Konsortiet omfatter 10 av Europas ledende leverandører av hydrogeninfrastruktur. Disse partnerne vil samarbeide med 12 kollektivselskaper, som hver har politisk støtte i sin region for distribusjon av hydrogen til bussflåter.


PROSJEKTPERIODE
1. juli 2015 – 31. mars 2017
KONTAKTPERSONER
Kristian E. Vik (prosjektleder OREEC nettverket)
NETTSIDE


Siste nyheter
ROAF bygger Norges største solenergipark
Det nye, moderne solcelleanlegget til Romerike Avfallsforedling (ROAF) dekker et område sju mål, på Berger i Lillestrøm kommune.
Vil bygge Energihuset i Lillestrøm
Akershus Energi og OBOS Eiendom har inngått en avtale om å realisere planene om å bygge Energihuset i Lillestrøm.
Stor sommeropplevelse for unge forskerspirer
Forskerfabrikken inviterer til spennende sommerkurs i Kunnskapsbyens Hus – for barn som skal begynne i 5.-, 6.- eller 7.-klasse til høsten.