Skedsmokorset har fått hurtigladere for elbiler som resultat av en samarbeidsavtale mellom Circle K og Grønn Kontakt.

Solcelleforsker Halvard Haug fra IFE (t.v.) har nesten tomt batteri. – Hurtigladeren på Skedsmokorset ble redningen, forteller han til Øyvind Wahl som er Skedsmo kommunes energi- og klimarådgiver.

Energi- og klimarådgiver Øyvind Wahl i Skedsmo kommune er strålende fornøyd med det gode samarbeidet mellom bensinstasjonselskapet og ladeselskapet.
– Circle K og Grønn Kontakt har fått til en god løsning på Skedsmokorset. Dette samarbeidet er et eksempel til etterfølgelse, sier Wahl.
Solcelleforsker Halvard Haug fra IFE er også glad for den nye ladestasjonen. Han svinger inn på plassen for å få litt nødstrøm.
– Det skyldes dårlig planlegging fra min side. Det er blitt altfor mange elbiler på IFE, så det er blitt trangt om plassen for å lade. I dag fikk jeg ikke ladet på jobben. Da er hurtigladeren på Skedsmokorset redningen, slik at jeg kan komme meg hjem til Oslo igjen, forklarer han.

Trekker inn i kulda
Han håper flere bensinstasjoneiere vil gjøre som Circle K – og legge bedre til rette for elbilkundene. Energi- og klimarådgiver Wah forteller at Skedsmo kommune har vedtatt krav om at alle nye bensinstasjoner må etablere hurtigladere for elbiler.
– Haug sin situasjon tror jeg er typisk for mange elbilister i dag. Dersom man har dårlige lademuligheter hjemme er man avhengig av å kunne lade på jobb eller at det finnes ledige hurtigladere. Som kommune skal vi være med å bidra til både at folk kan lade hjemme, til at de kan lade på jobb og at det skal komme flere kommersielle hurtigladere, sier Wahl.
Han regner med at flere bensinstasjoner vil begynne å tilby hurtiglading.

– Særlig på kalde dager er det mange som komme inn for å varme seg på en kopp kaffe, bekrefter assisterende daglig leder Tanya Sivertsen på Circle K Skedsmokorset. Skedsmo kommunes energi- og klimarådgiver, Øyvind Wahl, tror flere bensinstasjoner vil begynne å tilby hurtiglading.

Elbilister har det samme behovet for spylervæske eller tilgang på toalett som andre bilister. Det viser seg at mange også benytte ladestoppen til å skaffe seg noe å spise eller drikke.
– Særlig på kalde dager er det mange som komme inn for å varme seg på en kopp kaffe, bekrefter assisterende daglig leder Tanya Sivertsen på Circle K Skedsmokorset.

Egen partneravtale
På Skedsmokorset har Grønn Kontakt satt opp hurtigladere med en effekt inntil 50 kW (to CHAdeMO og to CCS). Daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Kontakt forteller at ladestasjonen – som ble åpnet i desember – allerede har fått mye trafikk.
– Det har gått relativt fort. Skedsmokorset er attraktivt, sier han.
Ladeselskapet har inngått en partneravtale med Circle K og bygger ut ladestasjoner en rekke steder rundt om i landet.
– Vi har fått tilgang på gode lokasjoner, sier en fornøyd Grønn Kontakt-sjef.
Hannisdahl mener partnerskapsavtalen er bra for alle parter. Det gjelder også brukerne av ladestasjonene, understreker han.
– De vil gjerne ha noe å gjøre mens de lader, sier han.

– Skedsmo kommune vil bidra til både at folk kan lade hjemme, til at de kan lade på jobb og at det skal komme flere kommersielle hurtigladere, sier energi- og klimarådgiver Øyvind Wahl.

Fra bensinstasjon til energistasjon
Hos Circle K er de også fornøyd med samarbeidet med Grønn Kontakt, som så langt har resultert i nærmere 30 ladesteder.
– Samarbeidet er et ledd i vår overgang fra å være en bensinstasjon til å bli en energistasjon forteller Anders Kleve Svela, senior manager for drivstoff i Circle K Norge.
– For oss er det viktig å kunne tilby bilistene det drivstoffet de trenger. Vi skal være en totalleverandør av energiløsninger for folk langs veien, påpeker Svela.
Circle K åpnet har nå ladere på godt over 40 stasjoner. Dette vil øke betydelig i det neste året.
– Vi er stolt av å være den aktøren blant de tradisjonelle bensinstasjonskjedene som har satset mest på elbil. Vi åpnet vår første hurtiglader i 2011, på et tidspunkt da svært få trodde at dette ville gi noe særlig mer enn litt positiv omtale. Nå vet vi at satsingen fra 2011 var helt riktig, sier Svela.

Håper flere følger etter
Prosjektleder Daniel Bügel i Green Drive Region er glad for den positive utviklingen i Skedsmo kommune, som også er partner i Interreg-prosjektet han leder.
– Dette er fantastisk bra. Vi håper flere vil følge etter og se mulighetene en stor elbilflåte har for økt omsetning, sier Daniel Bügel.

Pioner på lading
Forløperen til Circle K, Statoil Norge AS, satset på lading og elbiler allerede i 1994, da elbilen Think i bruk under OL på Lillehammer. Enkelte Statoil-stasjoner hadde da tilbud om lading på reserverte plasser.