Hestefamiliens nye storstue
- Kategori Nettverk
- Dato 12. februar 2025

Hestene fikk gjøre seg bedre kjent med X Meeting Point, da Oslo Horse Show kom på besøk, her sammen med f.v. Hanna Mattsson, Kari Kapstad, Nicolai Jakhelln, Morten Aasen med «Penny», Guro Øsmundset, Bente Johannsson, Charlotte Laache Klevan og Julie Jakhelln med «Volt».
Norges største og mest prestisjefylte hestearrangement – Oslo Horse Show – flytter til Hellerudsletta og X Meeting Point.
– Dette er et fantastisk sted. Vi gleder oss til å skape en enda bedre opplevelse for hele hestenorge i en ny og moderne arena, sier Morten Aasen som er daglig leder og eier av Oslo Horse Show AS. Han vil gjerne samarbeide med alle gode krefter som ønsker å sette Romerikes på kartet.
I oktober kan han friste med de beste rytterne fra hele verden, som kommer til Romerike for å konkurrere i alt fra nervepirrende sprangridning til imponerende dressur. I tillegg blir det underholdning og show som vil ta pusten fra både store og små.
– At store arrangementer som Oslo Horse Show ønsker et bredt samarbeid med distriktet, er en kjærkommen invitasjon til opplevelsesnæringen på Romerike, sier Kari Kapstad som er prosjektleder for Opplevelsesnettverket i Kunnskapsbyen.
Hun er opptatt at næringen må kjenne sin besøkelsestid, og være på tilbudssiden for å bidra til å gjøre oppholdet så minneverdig at de besøkende vil komme tilbake.
Romerike som arrangementssenter
Konferanse-, event- og messesenteret på Hellerudsletta, som blant annet er kjent for NRK-suksessen «Maskorama» og den årlige bobilmessen CaravanExpo, ser Oslo Horse Show som en døråpner for å få flere prestisjearrangementer til Romerike.
– Staben på X Meeting Point ser virkelig frem til dette. Vi er overbevist om at dette blir en suksess, ikke bare for Oslo Horse Show og sentret vårt, men også for bedriftene i Romerike. Vi ønsker å skape en spennende arena for nettverksbygging, samarbeid og vekst, som kan samle aktører på tvers av bransjer, sier senior salgssjef Hanna Mattsson hos X Meeting Point.
Hestearrangementet har allerede begynt å skape ringvirkninger. I år legger også Veterinærforeningen sin store konferanse til X Meeting Point på samme tid. Dette gjør det også mulig for veterinærene å gjennomføre praktiske øvelser i stallen.
– Jeg tror mange vil følge etter oss hit til X Meeting Point når de får se hva det er mulig å få til her. Dette er jo rett og slett en skjult perle. X Meeting Point har gir oss muligheten til å utvikle arrangementet på en måte vi aldri har kunnet før. Dette betyr større opplevelser, bedre fasiliteter og et innholdsrikt program som garantert vil begeistre både store og små, sier Morten Aasen.
Hestehygge for folk i alle aldre
Oslo Horse Show er det store treffet for hele den norske hestefamilien, som favner alt fra den ypperste verdenseliten til ponnier med små barn. Det er mye mer enn World Cup i sprang, cup-finaler og ponniklasser. Her blir det også et spektakulært familieshow, et nytt og imponerende messeområde med 40 butikker og et eget barneland, med aktiviteter for barn og besteforeldre.
– Her får vi samlet alt under et tak. Det er også store uteområder. Vi gir oss mulighet til å utvide med flere aktiviteter, sier prosjektkoordinator Charlotte Laache Klevan, i Oslo Horse Show.
Og så håper vi selvfølgelig at bedriften rundt vil se muligheten i å benytte arrangementet for sin egen del. Vi ønsker at vise frem alt denne sporten kan tilby, så vi vil at dette skal være et familiearrangement.
Betydelig verdiskaping
Oslo Horse Show, som har holdt det gående siden 1991, når ut til over 50 land. Dette er den største internasjonale TV-produksjonen fra Norge. Arrangementet genererer 22 millioner kroner i omsetning, uten en eneste krone i offentlig støtte.
Morten Aasen forventer 4.500 besøkende. Han regner med at det vi være behov for et sted mellom 700 og 1000 hotellrom under de tre arrangementsdagene. Med 436 rom på hotellet – og i tillegg gode overnattingsmuligheter i nærområdet – er alle langveisfarende sikret tilstrekkelig hotellkapasitet.
– Alle tilreisende skal ha både bolig og mat. Vi har allerede solgt 100 hotellpakker og forventer at minst 1500 av de besøkende vil være her alle tre dagene, fra 17. til 19. oktober, sier han.
Arrangementet vil i løpet av to helger ta imot 400 hester som krever god forpleining. Flere anleggsfirmaer bli engasjert til store leveranser av infrastruktur. Det skal blant annet leveres 1000 tonn underlag, bygges tribuner, lages messeområde og rigges opp et omfattende lysanlegg.
Stikkord:arbeidsplasser, næringsutvikling, nettverk, samarbeid
Tilsvarende nyheter

Kunnskapsbyen Lillestrøm flytter til sentrum

Felles styreportal skal sikre bedre rekruttering
