Back

Gründerprogram for immigranter

Business Bridge

Gründerne Peder Söderlund og Ashish Ranjan ser lyst på framtiden, etter å ha deltatt i inkubatorprogrammet Business Bridge.

Utlendinger i Norge møter ofte en bratt motbakke når de skal etablere egen bedrift. Hos Business Lillestrøm får de hjelp.

Gründerhusets nye inkubatorprogram Business Bridge – som er støttet av Akershus fylkeskommune – er innrettet nettopp mot immigranter.

Hele gjennomføringen foregår på engelsk. Tilbakemeldingene fra deltakerne er svært god. Gründeren Ashish Ranjan var full av lovord om ordningen.

– Vi kommer alle med mer eller mindre teoretiske planer om en god forretningsidé. Her har vi fått et praktisk møte, der teori møtte virkelighet. Vi har fått trent oss i entreprenørskap og fått nye utfordringer, i møtet med det som for oss er nye og ukjente forhold, som vi må forholde oss til.

Innføring i norske forhold

Han startet arbeidet med sin forretningsidé for to år siden; et system for salg av internasjonalt sertifisert klimakvoter eller «carbon credits», fra bønder som driver nyplanting.

– Dette har vært en matnyttig program, med en god gjennomgang av lover og regler for norske bedrifter. Dere hat lokale foredragsholdere som er dyktig til å formidle på en forståelig måte.

Ashish Ranjan trekker også frem den gode tonen i hele programgjennomføringen, som også har resultert i en vellykket nettverksbygging blant programdeltakerne.

– For meg har det vært en stor bonus. Gruppen har møttes etter samlingene – og vi har avtalt å møtes igjen, forteller han.

Må bygge nettverk for å lykkes

Innvandrere må kjempe minst like hardt som norske statsborgere for å finne investorer til sine oppstartsbedrifter.

– For å lykkes som immigrant er du helt avhengig av et godt nettverk for å komme inn i de rette miljøene, sier Peder Söderlund, som utvikler kunnskapsspill.

Han setter pris på koblingen mot Business Lillestrøm og opplever det store nettverket rundt gründerhuset som ekstra verdifullt.

Støttende deltakergruppe

– Dessuten er det også mye kompetanse blant deltakerne. Vi har skapt et nettverk som er fritt for fordommer og er blitt flinke til å gi hverandre utrolig bra oppbacking.

Selv slet han med å lage en god pitch.

– Det var vanskelig, men jeg fikk mange nyttige forslag om kommentarer. Dette var også til god hjelp for å utvikle forretningsplanen min, forteller han.

Og hard jobbing ga resultater. Han ble kåret til beste pitcher – og ble belønnet med tre måneders gratis gründerplass hos Business Lillestrøm.