Etiske retningslinjer og verdigrunnlag for Kunnskapsbyen Lillestrøm
Etiske retningslinjer skal beskrive organisasjonen Kunnskapsbyen Lillestrøm (KL) sin kultur og skal være en rettesnor i det daglige arbeidet.
KL sin virksomhet skal preges av integritet i forhold til medlemmer, kunder og leverandører og andre samarbeidspartnere. Troverdighet og trygghet er viktige verdier.
Visjon
Romerike – førstevalget for fremtidsrettet næringsutvikling!
Medlemmer
Kunnskapsbyen Lillestrøm er en næringsutviklingsforening tuftet på et unikt partnerskap mellom private og offentlige virksomheter, inkludert kommuner, utdannings- og forskningsinstitusjoner.
Formål
Næringsutviklingsforeningen Kunnskapsbyen Lillestrøm er en ikke-kommersiell aktør. Vi skaper en felles kraft for fremtidsrettet og bærekraftig næringsvekst ved å utvikle, promotere og samle næringslivet på Romerike. Kunnskapsbyen Lillestrøm representerer hele økosystemet fra gründere til etablerte bedrifter, og er en brobygger mellom næringsliv, forskning, utdanning og kommuner.
Bærekraft
For å tilby arenaer for en sunn og god samfunns- og næringsutvikling legger Kunnskapsbyen Lillestrøm begrepet bærekraft til grunn for våre strategier. Bærekraft har alltid stått sentralt i Kunnskapsbyens aktiviteter. Hvilke av FNs bærekraftsmål vi prioritere og hvordan vi arbeider med dem, er til enhver tid oppdatert på hjemmesiden vår.
KL og medlemmene
KL skal fremme verdiskaping og utvikling i medlemmenes virksomheter. Det innebærer at vi:
- bidrar til å bygge gode langtidsrelasjoner
- bidrar med kvalifisert kunnskap innenfor våre fagområder
- avstemmer medlemmenes interesser og ønsker i forhold til hverandre
- er medlemmenes felles stemme i næringspolitiske saker
KL og samfunnet
Kunnskapsbyen ønsker å bidra til samfunnsutviklingen gjennom å:
- arbeide aktivt for å synliggjøre Kunnskapsbyen og medlemmene lokalt, regionalt og nasjonalt på en seriøs og profesjonell måte slik at det gir tillit og legitimitet i opinionen
- bidra til å sette fokus på økt lokal, regional og nasjonal verdiskaping til beste for samfunnsutviklingen
- ivareta brobygging mellom institusjoner innen FoU, næringslivet, og offentlige myndigheter.
Kunder/leverandører/samarbeidspartnere
Kunnskapsbyen ønsker å ha et samarbeid basert på følgende prinsipper:
- Integritet, profesjonalitet og pålitelighet.
- Levere resultater til avtalt kvalitet, tid og pris.
- Stille etiske krav til dem vi inngår avtaler med.
- Avvise gaver fra leverandører i den grad det kan påvirke avgjørelser.
- Bidra til å bygge gode langtidsrelasjoner.
Ansatte i KL
KL sine ansatte skal være et team av profesjonelle, faglig dyktige medarbeidere med høy integritet. Det innebærer at alle ansatte:
- Opptrer med åpenhet, respekt, ærlighet og lojalitet.
- Bygger arbeidet på kommunikasjon og lagarbeid.
- Informerer og skaper entusiasme.
- Initierer, igangsetter og gjennomfører prosjekter innenfor de rammer og retningslinjer som er trukket opp.
- Søker nye ideer og utfordrer eksisterende begrensninger.
- Bidrar i beslutningsprosesser og respekterer avgjørelser.
- Ikke mottar gaver til en verdi over NOK 1.000. Der det er tvil tas dette opp med styrets leder.
- Aldri misbruker fullmakter til å oppnå personlige fordeler.
- Ivaretar Kunnskapsbyen Lillestrøms og medlemmenes interesser.
Fastsatt av Kunnskapsbyens styre 28. august 2024