Har gjort historiefortelling til levebrød
- Kategori Næringsutvikling
- Dato 30. oktober 2025

Eivind Bergsløkken (t.v.) og Tobias Nyberg gjør ofte produksjonsopptakene unna temmelig raskt. Det er forarbeidet med planlegging – og etterarbeidet med klipp og ferdigstillelse – som tar tid.
Tobias Nyberg og Eivind Bergsløkken startet sitt audiovisuelle byrå Motion, våren 2024. Det begynte med én kunde – og et stort ønske om å skape noe eget.
Det har de klart. Etter et halvår hadde gründerne gjort selskapet til sitt levebrød. De bygger på en stadig voksende kundebase – og står nå klare til å ansette flere.
De to unge gründerne startet opp på Business Lillestrøm i Storgata. I fjor høst ble de med over til nybygget i Sørumsgata, der de har sett gründermiljøet vokse både i omfang og kvalitet. Her har duoen funnet både inspirasjon og faglig støtte i oppbyggingen av selskapet som nå leverer bevegelige bilder og stillbilder til både lokale og nasjonale kunder.
– Vi lærer mye av de andre gründerne og nettverket rundt Kunnskapsbyen. Det er et godt miljø å vokse i, forteller Tobias Nyberg.
Fikk forretningsideen i USA
Eivind Bergsløkken fikk ideen til å starte Motion etter å ha studert business, ved Butte College i California. Der oppdaget han betydningen av god visuell historiefortelling.
Et bilde sier mer enn tusen ord, er et velkjent uttrykk. Så hva kan ikke levende bilder gjøre! Denne erfaringene tok han med tilbake til Norge.
Tobias, med sitt blikk for detaljer og struktur, ble en naturlig kompanjong. Det er også et samarbeid som bygger på et godt vennskap siden fjerdeklasse på barneskolen.
– Vi spilte fotball sammen i LSK, så vi har vært lagkamerater lenge før vi startet business sammen, forteller de.
Ulike, men sterke sammen
Eivind er idérik og fremoverlent, men samtidig sterkt konsekvensorientert. Tobias sørger for at planene blir gjennomført med presisjon. Selv mener Eivind at kombinasjonen av «gass og brems» er nøkkelen til at selskapet har funnet balansen mellom kreativitet og kontroll.
Bak drivkraften ligger også sterke personlige erfaringer. Da Eivind mistet storebroren sin i 2020, ble nevøene en viktig del av motivasjonen hans.
– Jeg lovet broren min at jeg skulle være en tilstedeværende onkel. For å klare det måtte jeg bli den beste versjonen av meg selv. Det har blitt den store drivkraften i alt jeg gjør, forteller han.
Penger har aldri vært målet
Etter en forsiktig start, med en solid første kunde, har Motion vokst organisk. Nå står duoen klar til å utvide. Planen er å bygge teamet videre, men med omtanke og struktur.
Når de får spørsmål om hva som skal til for å lykkes som gründer, kommer svaret raskt: disiplin, struktur og evne til å tåle motgang.
For Motion-teamet er bruken av oppdaterte AI-verktøy og tydelige rutiner blitt helt avgjørende, for å sikre kvalitet og effektivitet.
– Det viktigste for oss er fornøyde kunder. Riktig innhold skaper engasjement og gir kundene våre et løft. De kommer tilbake hvis vi leverer godt. Penger er aldri målet i seg selv, understreker Tobias.
Klare til å scalere opp
Nå er oppdragsmengden blitt så stor at det er i overkant av hva to kan klare. De må utvide, men håper å klare det uten å flytte ut av Business Lillestrøm. Nye medarbeidere kan godt sitte i andre deler av landet, påpeker Eivind og viser til at duoen allerede har inngått et samarbeid med en webdesigner i Bergen.
– Vi vil gjerne bli her på huset en stund til. Vi kommer uansett til å bli værende på Romerike, sier han.
For Tobias og Eivind handler det om mer enn å bygge en bedrift. Det handler om å skape noe varig – med røtter i vennskap, arbeidsmoral og en felles tro på at gode historier beveger mennesker.
Stikkord:arbeidsplasser, mestring, nettverk, samarbeid
Tilsvarende nyheter
Ny i Kunnskapsbyen: Bergo360
Gründerfokus på StartUp festivalen
