Kunnskapsbyens Inger-Lise M. Nøstvik og Kari Kapstad inviterer til oppstartsmøte for nettverket Opplevelsesnæringen, hos direktør Christin Kristoffersen på Fetsund lenser.
Kunnskapsbyen Lillestrøm er i gang med å bygge opp et nettverk for Opplevelsesnæringen i regionen, og inviterer til en workshop om dette hos Fetsund lenser mandag 27. februar.
Satsingen har utgangspunkt i medlemsbedriftene Fetsund Lenser, Nova Spektrum, Nitja Samtidskunst og Lillestrøm Kultursenter. De ser nytte av å samle næringslivet i distriktet, for å bygge opp kunnskap om hva vi har å by på av aktiviteter og attraksjoner.
Nærheten til hovedstaden gjør at en stor del av innbyggerne og tilreisende trekker til Oslo for opplevelser. Er noe av årsaken manglende kunnskap om tilbudene i vårt distrikt? Gjennom å opprette et felles nettverk, kan vi samarbeide om å gjøre opplevelsestilbudene bedre kjent og lettere tilgjengelige for folk.
- Workshop om Opplevelsesnæringen mandag 27. februar 2023 kl 09.00 – 11.30 i Bestyrerboligen på Fetsund Lenser
- Påmelding til Kunnskapsbyens prosjektleder Kari Kapstad
Program
- Hva ønsker vi med nettverket?
- Kongsberg Næringsforum har lykkes med samhandling. Wivi-Ann Bamrud, daglig leder gir oss et innblikk i deres fremdrift.
- Lillestrøm kommune sin næringsstrategi – synliggjøring av lokale opplevelser og attraksjoner
- Konkrete innspill til samarbeid: «Hva kan din virksomhet tilby mine kunder?»
Det legges opp til en oppfølging av Workshopen med følgende temaer:
- Hva kan vi tilby i dag? Kartlegging.
- Hvordan kan vi samarbeide for å utvikle tilbudet?
- Lage felles verktøy for å dele informasjon.
- Bygge opp under den lokale merkevaren, utdanne resepsjonister/ vertskap i lokalkunnskap.
Inspirasjon fra lokal næringsstrategi
Lillestrøm kommunes næringsstrategi kan være interessante langt utover kommunegrensenn. Den tar blant annet opp følgende punkter:
1) Synliggjøre lokale attraksjoner innen kultur-, møte- og opplevelsesnæringer for å vise frem Lillestrøm kommune som et attraktivt sted både å bosette seg, reise til og etablere virksomhet i.
- Synliggjøre mangfoldet av opplevelser for å øke attraktiveten
2) Bidra til å synliggjøre og markedsføre Lillestrøm som møte-, konferanse- og messedesinasjon. Se på hvordan få tilreisende til å oppleve enda mer av og i Lillestrømregionen når de er her i forbindelse med møter, konferanser eller messer. Se på hvordan øke samarbeid mellom ulike tilbydere og aktører som kan levere opplevelser til besøkende.
- Vurdere tiltak for synliggjøring av Lillestrøm som møte- og konferansedestinasjon
- Legge til rette for samarbeid mellom lokale aktører
- Øke kunnskapen om offentlige virkemidler innenfor reiseliv, innovasjon og landbruk
3) Bidra i prosessen for en bynær regionalpark og søknad om verdensarvstatus for å sikre at potensialet for næringsutvikling forsterkes.
- Synliggjøre næringsforetak som kan bidra inn i framtidig regionalpark
- Legge til rette for etablering av nye virksomheter som tilbyr aktiviteter tilpasset Regionalparksatsingen.
Strategien er et godt innspill til samarbeid mellom opplevelsestilbyderne som vil gjøre regionen mer attraktivt.
Møtested: Bestyrerboligen, Fetsund lenser