Cleancon på verdenspremiere i Lillestrøm
- Kategori Hydrogen
- Dato 26. april 2024
Cleancon-delegasjonen samlet rundt verdens først hydrogendrevne gravemaskin; foran f.v. Mohammed Kashif Ilyas (Lillestrøm kommune), Jon Eriksen (Kunnskapsbyen Lillestrøm), Marit Meland (Eviny), Aage Bjørn Andersen (NAPOP) og bak f.v. Lin April Løstegård (Norsk Hydrogenforum), Stig Lien Olsen (Lillestrøm kommune), Sjur Wethal Helljesen (NASTA), Andreas Hjertström (Volvo CE), Øyvind Wahl (Lillestrøm kommune), Jan Erik Ødegård (Hydrogen Solutions/HYDS).
Verdens første hydrogendrevne gravemaskin trakk en stor delegasjon fra Kunnskapsbyen og samarbeidspartnere til Vei og Anlegg-messen.
Det norske selskapet Applied Hydrogen har, med støtte fra Enova, utviklet den utslippsfrie gravemaskinen som er drevet av grønt hydrogen, med mobil hydrogendistribusjon på anleggsplassen. En av fordelene med hydrogenelektrisk drift er at gravemaskinen beholder full ytelse, også på kalde vinterdager.
Både offentlige og private aktører i Cleancon-partnerskapet hadde tatt turen til Vei og Anlegg-messen hos Nova Spektrum i Lillestrøm. I tillegg til Volvo hadde også Cleancon-partnerne Eviny, Nasta, Nilu og Nordic Booster egne stands.
Cleancon er et samarbeidsprosjekt for utslippsfri mobilitet, finansiert av EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak.
Verdens første
– Det er veldig gledelig at vi nå får gravere også på hydrogen. Kraftsituasjonen på mange bygg- og anleggsplasser er krevende. Da er det godt å flere energibærere å spille på – som man for eksempel allerede gjør i forbindelse med miljøgaten på Gran der NAPOP er inne med en hydrogendrevet generator for å lade el-maskiner, sier Jon Eriksen prosjektleder i Kunnskapsbyen Lillestrøm.
Den hydrogendrevne gravemaskinen har fått modellbetegnelsen Volvo EC300EL hydrogen. Den skal testen på anlegg av Veidekke senere og år, skal etter planen være leveringsklar for kunder om et års tid.
Nyvinningen er basert på en ordinær 30 tonners gravemaskin fra Volvo, der dieselmotoren og dieseltanken er fjernet for å sette inn en 120 kW brenselcelle fra Ballard. Det er også satt inn et lite støttebatteri på 33 kWh, som blant annet har som oppgave å gi ekstra effekt (peak shaving) når det er behov for det.
Maskinen har fire hydrogentanker med til sammen 60 kg hydrogen, trykksatt til 700 bar, som kan fylles i løpet av 20 min. Energimengden som tilsvarer et energilager på 2000 kWh, erstatter 250 liter diesel.
Samarbeid med Volvo
– Maskinen drives av en elmotor som får det meste av energien fra brenselscellen, produsert på hydrogen. Når maskinen trenger ekstra mye energi hentes den fra batteriet, forteller Vidar Sten-Halvorsen, daglig leder i Applied Hydrogen.
Utviklingsarbeidet er gjennomført i tett samarbeid med Volvo Construction Equipment. Hele motorstyringsenheten er utviklet og basert på Volvos egen programvare.