Back

Innholdsdugnad for ny yrkesfagkompetanse

samarbeid med Fagskolen i Viken

Prosjektlederne Even Sand og Jon Eriksen er Kunnskapsbyens kontaktpersoner i ressursgruppene for utviklingen av nye kompetansestudier for bærekraftige energiformer og for bærekraftig håndtering av bygg- og anleggsavfall, som Fagskolen i Viken vil etablere på Romerike fra høsten av.

Fagskolen i Viken vil etablere to nye fagskolestudier innen høyere yrkesfag, på Romerike. I fagutviklingsprosessen skal også bedriftene få et ord med i laget.

Kunnskapsbyen vil samarbeide med fagskolen om dette. Vi inviterer våre medlemsbedriftene til å bli med og skreddersy kompetanseleveransen i følgende studietilbud:

  • Det ene studiet retter inn mot bærekraftig håndtering av bygg og anleggsavfall
  • Det andre tar sikte på å fylle kompetansegap innen bærekraftige energiformer

Kunnskapsbyen søker bedrifter som vil være med i partnerskap som kan gi innspill på utformingen av innholdet i fagstudiene. Fagskolen i Viken er opptatt av å sikre at undervisningen skal være praksisnær og bransjerelevant.

Vil du være med å utvikle de nye kurstilbudene?

Ta kontakt med:

✅ Jon Eriksen, Kunnskapsbyens prosjektleder bærekraftig avfallshåndtering: jon@kunnskapsbyen.no

✅ Even Sand, Kunnskapsbyens prosjektleder bærekraftige energiformer: even@kunnskapsbyen.no

Førsterett til kursplasser

Bedrifter som deltar i ressursgruppen for å utvikle studiene vil få fortrinn til å sende egne ansatte til de første pilotstudiene høsten 2025. De første kursene vil være gratis for ressursgruppens ansatte.

– Fagskolen i Viken tilbyr tilrettelagt undervisning for arbeidstakerne. Studiet skal være mulig å gjennomføre for ansatte, ved siden av jobb, forteller prosjektleder i Kunnskapsbyen, Jon Eriksen. Han er kontaktperson for ressursgruppen for bærekraftig håndtering av bygg og anleggsavfall.

Dette studiet vil fokusere på materialgjenvinning og muligheter til optimal ressursutnyttelse av allerede eksisterende materiell i bygg- og anleggsbransjen.

Styrket konkurransekraft

En bærekraftig håndtering av bygg og anleggsavfall må starte på byggeplassen, slik at det blir mulig å ta vare på verdiene før rivningslasset kjøres videre til avfallsanlegget, påpeker Eriksen.

– Dette arbeidet er det også helt avgjørende å få med i bedriftens bærekraftsrapportering, ikke minst med tanke på konkurransen om fremtidige oppdrag. Siden årsskiftet har er nye offentlige innkjøp blitt vektet med 30 prosent på miljø, forteller han.

Opptatt av bedriftenes reelle behov

Felles for begge studiene er at de skal forankres i reelle behov.

– Det er derfor viktig for å avstemme med «behovseierne» at kompetanseområdene er relevante – eller om de bør justeres, sier Even Sand. Han er Kunnskapsbyens kontaktperson for ressursgruppen for fagstudiet som skal fylle kompetansegapet innen bærekraftige energiformer.

Han forteller at studiet skal møte behovet for grønn kompetanse innen ombruk, gjenbruk og optimalisering av batterier til store maskiner og energilagring.

– For at fagskoleutdanningen skal treffe både dagens og fremtidens krav, trenger vi innspill fra bransjen, næringsliv, FoU og industri, sier han.

Kick-off med fagtreff

Kunnskapsbyen er nå i gang med å rekruttere behovseiere til en kick-off med workshop:

  • For bærekraftig håndtering av bygg og anleggsavfall vil denne finne sted på Kiel-fergen, i slutten av januar
  • Bærekraftige energiformer sikter seg inn mot kick-off på Kongsberg i uke 7

Det er Fagskolen som har ansvaret for det faglige innholdet i studiene. Arbeidet vil ta utgangspunkt i workshop-resultatene. Deretter skal studiet utvikles med støtte fra arbeids-/ressursgruppene.

Kursene vil gi 10 studiepoeng

Alle som deltar i den faglige utviklingen oppfordres til å sende egne ansatte på de nye fagkursene. De vil bli satt opp som pilotstudier til høsten.

Kursene er på totalt 300 timer, hvorav 180 timer er lærerstyrt aktivitet. De vil være tilrettelagt for deltakere som allerede er i jobb. Fullført fagkurs gir 10 studiepoeng.

  • Ta gjerne direkte kontakt med Jon Eriksen eller Even Sand hvis du vil bidra til å utvikle de nye kurstilbudene.
Figuren over viser fremdriften i utviklingen av fagkursene. Vi en nå i overgangsfasen mellom partnerskapsetablering og kick-off.