Back

Heftig test av klimabiler

Et lite tyttebær av en bil kommer fykende sidelengs ut av svingen så snøføyka står. Møt den nyeste anskaffelsen i bilparken til Ringsaker brannvesens: batteribilen BMW i3.

Ringsaker brannvesen i farta, under ekstremtesting av sin nye BMW i3.
Ringsaker brannvesen i farta, under ekstremtesting av sin nye BMW i3.

En lang rekke av batteribiler og plug-in-hybrider, samt to hydrogenbiler, står oppstilt på isen ute på Losna, ved Tretten i Gudbrandsdalen. Spente deltakere har meldt seg på isbanekjøring med klimabiler, i regi av Interreg-prosjektet Green Drive Region.
En av bilene skiller seg spesielt ut. Det er en knallrød, liten brannbil.
– Den er bare fantastisk artig å kjøre, gliser Tommy Simensen i Ringsaker brannvesen.
Han sitter bak rattet i landets første elektriske brannbil. BMW-elbilen skal brukes av administrasjonen, men om det kniper så kan den også brukes som mannskapsbil. Den er stor nok til å frakte fire brannmenn, forteller han.

Flatt jern på isen

Tommy Simensen koser seg bak rattet i Ringsaker brannvesens BMW i3, sammen med kollega Inge Rosenberg.
Tommy Simensen koser seg bak rattet i Ringsaker brannvesens BMW i3, sammen med kollega Inge Rosenberg.

Sammen med Inge Rosenberg har Simensen inntatt isbanen på Tretten for å teste den nye bilen til Ringsaker brannvesen på vinterføre.
– Nå får vi se hva bilen er god for, gliser de to brannmennene.
Og bilen får bokstavelig talt kjørt seg i den svingete løypa. Karene gir flatt jern, med minimal bruk av bremser. På rekke og rad forsvinner en Tesla, en Leaf og en Soul i snøføyka, i bakspeilet.
Akkurat det sier nok mer om innstillingen til sjåførene enn egenskapene til bilene. De aller fleste deltakerne kommer fra kommunale virksomheter som er ute etter å teste de ulike bilmodellenes egenskaper på vinterføre – og disse sjåførene er langt snillere på farta.

Strålende vinterdag

Arrangementsstaben: rallyekspert Inge Møller (t.v.), Odd-Olaf Schei (Bellona), Daniel Bügel (OREEC), og Bjørnar Kruse (Energiråd Innlandet).
Staben: rallyekspert Inge Møller (t.v.), Odd-Olaf Schei (Bellona), Daniel Bügel (OREEC), og Bjørnar Kruse (Energiråd Innlandet).

Odd-Olaf Schei, som er partneransvarlig i Bellona, gir deltakerne en gjennomgang av vinterkjøring før de får slippe til bak rattet ute på isen.
Et tynt tåkeslør ligger over isen og gradestokken viser så vidt under null. Det er ideelle vinterforhold. Med antiskrens slått på oppførte bilene seg stabilt og stødig på isen, i hvert fall så lenge farten ikke blir altfor høy.

Med 13 biler til disposisjon og stor oppslutning både fra kommunene og fra bilbransjen, er prosjektleder Bjørnar Kruse i Energiråd Innlandet strålende fornøyd.
– Været og isforholdene er også helt topp, gliser han.

Råere biler på vei

Daniel Bügel benyttet sjansen til å tøye grensene med Green Drive Regions hydrogenbil, en Toyota Mirai.
Daniel Bügel benyttet sjansen til å tøye grensene med Green Drive Regions hydrogenbil, en Toyota Mirai.

Deltakerne får også en orientering om den rivende utviklingen av klimabiler i Norge.

Daniel Bügel som er norsk prosjektleder i Green Drive Region, forteller at en rekke nye, spennende batteri-, plug-in og hydrogenbiler er på gang.

– Stadig flere elbiler kommer i nye utgaver med lengre rekkevidde. Mange er spent på den nye Opel Ampera-e som er oppgitt å skulle ha en rekkevidde på 500 kilometer, sier han.

Se video fra isbanekjøringen: