– Noen må begynne å ta hydrogenbilene i bruk, sier Jan Erik Torp, som overlater til andre å prate om det. Han mener handling er viktigere enn ord.

Jan Erik Torp, som er stabssjef i Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og styremedlem i Kunnskapsbyen Lillestrøm, beskriver hydrogenbilen som den ultimate elbilen.

Torp er stabssjef i Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), styremedlem i Kunnskapsbyen Lillestrøm og eier av en splitter ny Hyundai ix35 Fuel Cell.
Som bileier er han en ytterst sjelden fugl. I Norge er det så langt bare registrert 75 hydrogenbiler.
– Da kan jeg jo ta æren for å ha sørget for en økning på over én prosent, ler han.

Ikke opphengt i stasjonsmangel
At det foreløpig er bygd ytterst få hydrogenstasjoner i Norge, er ikke noe stort problem for FFIs stabssjef.
– Det holder for meg. Jeg har vanligvis fylt på én og samme bensinstasjon tidligere, sier stabssjefen.
Han innrømmer også at han nå er i ferd med å bli en litt mykere bilist. Uten å tenke over det har han automatisk begynt å bremse litt mykere. Han et blitt mer oppmerksom på drivstofforbruket.
– Det er nesten så jeg ser mer på forbruksmåleren enn på speedometeret, forteller han.

Kjøpte den ultimate elbilen
Torp betrakter hydrogenbilen som den ultimate elbilen, som kan tankes omtrent som en vanlig bil. Men i stedet for eksos kommer det bare rent vann fra brenselscellen.
– Og så er den stillegående, akkurat som en elbil. Automatgiret er også et fremskritt fra 6-trinns girkassen i min gamle fossilbil, sier han.
Stabssjefen legger ikke skjul på at han setter pris på ekstragodene som følger med hydrogenbilen. Gratis passering av bomringen, full tilgang til kollektivfelt – også i rushtiden – og gratis parkering, er goder han mer enn gjerne tar med på kjøpet.

Her er Kunnskapsbyens forslag til Jan Erik Torps neste bil: Den amerikanske hærens utviklingssenter TARDEC (Truck Research, Development and Engineering Center) har bygd hydrogenråskinnet Chevrolet Colorado ZH2 sammen med GM. Konseptmodellen er ikke tilgjengelig i Norge. Foto: General Motors

Bra nok for ubåt, bra nok for bil
Som styremedlem i Kunnskapsbyen Lillestrøm, har Jan Erik Torp ikke kunnet unngå å bli oppmerksom på hydrogenbiler. Han var også – før han ble stabssjef i 2012 – avdelingssjef for maritim avdeling på FFI, der en liten forskningsgruppe forsker på batterier og brenselceller.
– De nye ubåtene våre kommer forresten til å bli levert med hydrogenbrenselceller.
Og så har han naturlig nok hatt en god del med Kunnskapsbyen å gjøre.
– Der har jeg også opplevd et stort engasjement rundt hydrogen.
Torp er for øvrig opptatt av Kunnskapsbyens arbeid for å gjøre regionen attraktiv.
– For egen det har jeg nok alltid hatt et stort hjerte for Forskningsparken Kjeller som selve motoren i denne utviklingen, sier han.

– Du vet, mannfolk og biler
Jan Erik Torp skjønner at noen synes det er vel dristig å satse på å ha en hydrogenbil som privatbil.
– Det er nok et lite element av galskap i dette, men mannfolk på min alder har alltid kaster bort mye penger på bil, sier han.
Skjønt at dette er å kaste bort penger, synes han blir en vel drøy påstand.
– Sammenlignet med den Ford Kugaen jeg kjøpte ny for fem år siden, så kostet Hyundaien 6 prosent mer. Korrigert for prisstigningen, er det ikke en dyrere bil. Og så sparer jeg en del på bompenger, parkering og redusert årsavgift, påpeker Torp.

Les mer om hydrogen her:
Hun kjører hydrogenbil som privatbil
Sprengte rekkeviddegrensen for hydrogenbil
Ordfører går for hydrogen
Her kjører hydrogenbil-ministeren
Store industrimuligheter for hydrogen