Back

Rå kraft på Norsk Folkemuseum

Hestekrefter – fra hest og vogn til hydrogenbil – var tema på Folkemuseet søndag 27. mai. En gratis prøvetur med Kunnskapsbyen Lillestrøm sin hydrogenbil var en del av programmet.

Ragnhild Bjelland-Hanley i Norsk solenergiforening, og Kunnskapsbyens Jon Eriksen i Interreg-prosjektet Blue Move, viste fram den moderne tids energiteknologi.

Hester, en Gråtass, en folkevognboble og sykler opp igjennom historien var med på å skape en levende utstilling om kraft og energi før og nå. Den moderne mobiliteten var det elbilen Tesla og hydrogenbilen Toyota Mirai som tok seg av.

Kunnskapsbyens prosjektleder Jon Eriksen var tilstede for å svare på alle mulige spørsmål om teknologi, økonomi, klimaeffekt og sikkerhet knyttet til bruk av hydrogenbiler.

Ved siden av seg hadde han daglig leder i Norsk solenergiforening, Ragnhild Bjelland-Hanley. Hun viste fram ulike solpanel som en del av den moderne tiden i programmet om lys og varme før og nå, om utviklingen fra tyristikker og levende ild til solenergi og LED-pærer.

Det ble oppstod mange interessante samtaler i skjæringspunktet mellom hydrogen og solenergi, om behovet for en bredere satsing på fornybar energi, og – ikke minst – om alle mulighetene som ligger i å knytte sammen solenergi og hydrogen.

Budeia takket høflig nei til å få skyss med hydrogenbilen.

Mest turister
Det varme sommerværet gjorde at mange nordmenn valgte å reise forbi energiarrangementet på museet og heller fortsette videre, til badestranden på Bygdøy. Utenlandske turister var i klart flertall på Folkemuseet denne søndagen.

– Vi møtte folk fra alle verdenshjørner, samt noen få nordmenn, forteller Eriksen.

Turistene kom fra Nederland, Belgia, Skottland, England, Irland, Tyskland, Spania, Tyrkia, Canada, USA, Zimbabwe og Ukraina var begeistret over å få en prøvetur med bilen.

– Ta i bruk teknologien

Det skiller mindre enn hundre år i tidsbildet med hestekaren som gjør klar kjerra si til hydrogenbilen ved siden av.

På Bygdøy utviklet mange av hydrogensamtalene seg til klimasamtaler, preget av en gjennomgående bekymring for hva som vil skje med jorden hvis vi ikke greier å tøyle karbonutslippene.

Flere av turistene etterlyste en konkret «action plan» overfor bilindustrien, og påpekte at de rike industrilandene er for trege med å få på plass gode støtteordninger for hydrogenbiler og andre klimavennlig transportløsninger.

«Det skal lønne seg å ta gode klimavalg», var omkvedet blant mange av turistene. De synes mange flere land burde ta etter den norske modellen med fullt avgiftsfritak for el- og hydrogenbiler.