Back

Europeisk motor-presse i energiparken

Hva skal du gjøre for å klare å trekke journalister fra hele Europa til å prøve en ny hydrogenbil? Jo, du inviterer dem til Lillestrøm.

Bilene står linet opp og energiparken er klargjort for å ta imot nok en gruppe med journalister.

Denne uken har Hyundai Motor Europe tatt over hele Akershus Energipark for å bruke anlegget som visningssted for sine to siste nullutslippsbiler; den langtrekkende elbilen Hyundai Kona og den enda mer langtrekkende hydrogenbilen Hyundai Nexo.

Daglig leder Frank Sagvik og resten av staben i Akershus Energi Varme har flyttet over i midlertidige lokaler på baksiden av energiparken. Kontorene, møterommene og kantina har de overlatt til den sørkoreanske bilgiganten. Sagvik synes det er flott at anlegget kan brukes på denne måten.

– Akershus Energipark ble laget med tanke på å kunne vise fram ulike typer utslippsfri energiproduksjon. At vi også kan bruke energiparken til å vise fram nye utslippsfrie biler, er helt i tråd med disse intensjonene, mener Sagvik, som har samarbeidet med Huyndai om arrangementet siden begynnelsen av mai.

Frank Sagvik (t.v.) som er daglig leder i Akershus Energi Varme og prosjektleder for transport Daniel Bügel i Kunnskapsbyen. synes det er morsomt å se hvordan Hyundai har klart å sette sitt preg på energiparken.

– Fantastic venue!
David Fitzpatrick er direktør for PR & kommunikasjon hos Hyundai Motor Europe. Han er strålende fornøyd med energiparken som lanseringssted.

– Nå står vi midt i et kraftverk som kun benytter fornybare energikilder. Og der borte, på andre siden av parkeringsplassen, er det også en hydrogenpumpe, forteller Hyundai-direktøren under innledningen av lanseringsforedraget for en gruppe britiske motor-journalister, onsdag ettermiddag.

Selv blaserte journalister, som er vant til at slike evenementer er lagt til fancy messe- eller hotellområder, lar seg fascinere av at visningen er lagt til et levende industrianlegg. Her er det ingen oppbygde kulisser. Alt er ekte.

Et glansbilde av Romerike
Kommunikasjonsdirektør Aksel Tonjer i morselskapet Akershus Energi sier han er imponert hvor bra energiparken fremstår, som en naturlig ramme for arrangementet. I de kommende ukene vil bilder av Hyundai-bilene i flotte omgivelser på Romerike pryde motorpublikasjoner over hele Europa.

Kyung-Won Suh fra Hyundai Motor Companys gruppe for utvikling av brenselcellebiler, orienterer britiske journalister om selskapets nye hydrogenbil.

Kunnskapsbyens prosjektleder for transport, Daniel Bügel, påpeker at dette er med på å sette Lillestrøm – og Norge – på kartet for framtidsrettet transport.
– Det er kult at Hyundai har valgt hydrogenkommunen Skedsmo og Akershus Energipark for denne lanseringen. Jeg kan ikke tenke meg et mer perfekt sted for dette, sier Bügel.

En smak av ren transport
Det er et voldsomt apparat som er i sving for å ta imot 200 motorjournalister. En egen stab sørger for klargjøring av testbilene, kart og kjøreanvisninger – og tips om naturskjønne fotosteder som er kartlagt på forhånd. Egne kokker sørger for å servere tradisjonelle og velsmakende norske matretter.