Hver femte nybil er utslippsfri
Salget av utslippsfrie personbiler økte med 36 prosent i fjor. Prosentvis var det salget av nye hydrogenbiler som økte aller mest, med hele 139 prosent.
Det viser nybilstatstikken for 2017 som Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) nå har presentert.
– Det er gledelig å se at det langsiktige arbeidet med tilrettelegging for hydrogenbasert nullutslippstransport har utløst en fin vekst i salget av hydrogenkjøretøy, sier generalsekretær Kristian Vik i Norsk Hydrogenforum.
Ifølge Vik har vi bare så vidt sett starten på dette.
– Brenselcelleteknologien er fortsatt i sterk modning og flere bilprodusenter skalerer nå opp til femsifret produksjonsvolum av hydrogenkjøretøy, understreker han.
Hydrogenbilsalget mer enn doblet
Antallet hydrogenbiler er fortsatt beskjedent. Regnet i prosent var det imidlertid salget av nye hydrogenbiler som økte mest fra 2016 til 2017. I fjor ble det solgt 55 nye hydrogenbiler. Året før utgjorde hydrogenandelen 23 biler.
Kunnskapsbyens prosjektleder Jon Eriksen i det EU-finansierte hydrogenprosjektet Blue Move er godt fornøyd med utviklingen.
– Hydrogenbilene er nå blitt attraktive ikke bare for entusiaster og offentlige foregangsvirksomheter. Nå ser vi også at private bileiere er i ferd med å komme på banen, påpeker Eriksen.
Venter fortsatt vekst
I 2017 ble det registrert 33.080 nye nullutslippsbiler. Andelen nullutslippsbiler utgjorde 20,9 prosent av nybilmarkedet i fjor, opp fra 15,7 prosent året før. Salget av utslippsfrie biler er ventet å øke ytterligere i 2018.
– Det er all grunn til å tro at salget av nullutslippsbiler vil fortsette å øke også i 2018, ettersom det kommer flere modeller som både har lenger rekkevidde, passer inn i familiesegmentet og vil ligge på et prisnivå som passer for flere, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Han tror at andelen nye registrerte nullutslippsbiler i 2018 vil ligge på anslagsvis 25 prosent av det totale nybilsalget.
Stor bruktimport
I tillegg til de nye nullutslippsbilene ble det bruktimportert 8.559 utslippsfrie personbiler i 2017.
– Mange av dem er så godt som helt nye. Det betyr at den norske personbilbestanden økte med mer enn 41,500 nullutslippsbiler i 2017, påpeker Solberg.
Det ble også registrert 917 nye og bruktimporterte elektriske varebiler i fjor.
Av en samlet norsk bilpark på rundt 2,7 millioner personbiler, utgjør rene elbiler nå drøye fem prosent, eller snaut 150.000 kjøretøyer, fremgår det av OFV sin årsoversikt.
Lavere CO2-utslipp
Det er liten tvil om at den norske satsingen på elbiler og hybrider har gitt en meget god effekt på CO2-utslippet fra nybilparken, påpeker OFV. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i 2017 ble 82 g/km. Det er 11 gram lavere enn i 2016, og godt under regjeringens målsetting om 85 g/km i 2020.
Flere hybrider, diesel over og ut
I 2017 hadde personbilene med hybriddrift 31,3 prosent markedsandel. I 2016 var markedsandelen 24,5 prosent.
Salget av dieselbiler fortsetter nedover. Andelen nye personbiler med bare dieselmotor falt til 23,1 prosent i 2017, fra 30,8 prosent i 2016. For bare fem år siden – i 2012 – utgjorde dieselandelen over 64 prosent. Fokus på det grønne skiftet, strengere krav til utslipp og avgifter er trolig blant hovedårsakene til den kraftige dieselnedgangen.
Stikkord:Blue Move, Brenselceller, fossilfri transport, hydrogen, Norsk Hydrogenforum