Back

Hyundai NEXO er ren luksus

Hyundai NEXO er, bokstavelig talt, ren luksus. Den nye null-utslippsbilen har en hydrogenbasert drivlinje – og lang rekkevidde.

– Denne hydrogenbilen har alt vi forventer av en moderne luksusbil, sier Kunnskapsbyens prosjektleder i Blue Move, Jon Eriksen.

– Hyundai har virkelig lagt seg i selen for å vise at en hydrogenbil kan tilby alt vi forventer av en moderne luksusbil, og med utslippsfri framdrift. Det har de virkelig klart, sier Kunnskapsbyens prosjektleder Jon Eriksen, i det Interreg-finansierte hydrogenprosjektet Blue Move.
Eriksen, som foreløpig er blant de få som har fått prøvekjøre bilen, er overbevist om at Hyundai med sin nye NEXO, nå har lagt lista for hva vi kan forvente oss av framtidas hydrogenelektriske biler.

Audi Q7, BMW X5, Tesla Model X, Mercedes-Benz GLE-Class, Range Rover, Volkswagen Touareg og Volvo XC90 har fått en ny konkurrent. Hyundai har ikke spart på noe i bilen som de gjerne karakteriserer som FUV, eller «Future Utility Vehicle». Bilen har det siste av førerassistentsystemer og automatisk parkering. Apple CarPlay og Android Auto er selvfølgelig på plass.

Hyops Ulf Hafseld og Jan Carsten Gjerløw i Norsk Hydrogenforum fant seg vel til rette i NEXOen.

Stillegående og behagelig
Alt av ekstrautstyr, luksus, sikkerhetsteknologi og komfort er inkludert i basispakken til den nye premium-SUVen. Flåtesjef Jørn Jakobsen i Hyundai Norge var da også tydelig stolt da han viste fram den nye luksusbilen for inviterte gjester, under Bislett Games.

Han fikk mange henvendelser om rekkevidde og pris fra interesserte. Den hydrogen-elektriske bilen har den lengste rekkevidden av samtlige elektriske biler på markedet, med hele 750 kilometer (NEDC) på en full tank (6,3 kg) med hydrogen.
Med hydrogen-elektriske framdrift er bilen også støyfri.

Trenger flere fyllestasjoner
– Det er stor interesse for NEXOen og vi har store forhåpninger til bilen, sier Jakobsen.

Med den nye Nexoen har Hyundai fått en klimabil i det ypperste luksussegmentet.

Prisen – med service de tre første årene inkludert – er satt til hyggelige 585.900 kroner. Det er ingen av konkurrentene i nærheten av å kunne matche.

Nå har bilprodusentene levert, påpeker Jon Eriksen.
– Det som nå holder utrullingen av hydrogenbilene tilbake, er den beskjedne satsingen på utbygging av nye hydrogenstasjoner. Selv om klima- og miljøministeren er positive og Enova har begynt å røre på seg, så går det foreløpig for sakte. Det haster med å få den nødvendige infrastrukturen på plass, mener han.