Kø på hydrogenstasjonen
Fredag var siste mulighet til å fylle hydrogen nord for Sandvika. Da ble det kø på Hyop sin stasjon ved Akershus Energipark i Lillestrøm.
Arne Helge Kristiansen fra Råholt var en av dem som var innom. Han har vært en strålende fornøyd hydrogenbileier, siden han kjøpte sin nye Toyota Mirai i april.
Skedsmo kommune blir også berørt av stasjonsstengingen, forteller kommunens klimarådgiver Øyvind Wahl. Kommunen har tre hydrogenbiler som har benyttet stasjonen i Lillestrøm.
Øistein Bratlie fra Toyota Lillestrøm er heller ikke glad for den vanskelige drivstoffsituasjonen: – Vi har en fantastisk fin hydrogenbil, men det hjelper ikke mye det hvis kundene ikke får tak i drivstoff, sier han.
Det er stasjoner som trengs
Hydrogenselskapet Hyop har ikke kapital til å drive lenger, og stenger sine fem stasjoner 1. september.
Daniel Bügel som er transportekspert hos Kunnskapsbyen Lillestrøm har kjørt hydrogenbil i to år. Han har forståelse for Hyops vanskelige situasjonen og synes det er svært beklagelig at de må stenge.
– Nå er det i hvert fall ikke noe å diskutere om det er flere biler eller hydrogenstasjoner vi trenger. Svaret er vel ganske innlysende, sier han.
Bytter til fossil-bil
Fra da av vil Sandvika-stasjonen til Uno-X være det eneste tilgjengelige hydrogentankestedet for bilistene på Østlandet.
– Det blir vanskelig for meg, sier Arne Helge Kristiansen.
Å kjøre helt til Sandvika i Bærum for å fylle hydrogen blir altfor tungvint, påpeker han.
– Jeg håper virkelig det kan løse seg for Hyop, slik at stasjonen som jeg pleier å bruke på Gardermoen, kan åpne igjen. Heldigvis er Toyota Eidsvoll veldig forståelsesfulle. Jeg får låne en annen bil hos dem, inntil jeg kan begynne å bruke hydrogenbilen min igjen, sier han.
Stikkord:Blue Move, Brenselceller, fossilfri transport, hydrogen, mobilitet, nettverk