Bruker levende bilder som salgskanal
- Når kundemøter, messer og andre fysiske treffpunkter stenges ned, blir digitale flater enda viktigere som salgsredskap.
– Kovid-tiltakene representerer en utfordring for de fleste av oss. Oppstartsselskapene rammes ekstra hardt – og det må vi prøve å gjøre noe med, sier daglig leder Marit Heiberg i Business Lillestrøm.
Gjennom Etablerertjenesten kan hun nå tilby et digitalt temakurs som tar for seg hvordan video kan brukes i markedsføring, med ekspertbistand fra et av Norges beste digitale byråer, Findability. Det Lillestrøm-baserte selskapet holder regelmessig kurs og seminarer for næringslivet.
- Se program og påmelding til webinar torsdag 12. november 1700-2000
– Bevegelse fenger folk
Video er uovertruffen som oppmerksomhetsfanger, påpeker Mike Hillingseter som er digital markedsfører.
– Bevegelige bilder, gjerne med lyd, gir den beste stoppeffekten på sosiale medier. Video skiller seg ut som det klart beste mediet til å fange oppmerksomheten. Men husk at teksting også er viktig. De aller fleste bruker mobilen til sosiale medier – og spiller av video uten lyd.
Du kan faktisk få gode resultater, uten å bruke en formue på å få profesjonelle produsenter til å hjelpe deg.
– Du kan klare mye selv. Jeg vil vise deg hvordan du du gjør det. Med riktig framgangsmåte – og noen små tips og triks – så kan du få et helt OK resultat sier Hillingseter.
Må utnytte digitale salgsflater
– Dette kurset er høyaktuelt for oss, sier Gründer Lotta Våde i Kreftkompasset.
Hun forteller at oppstartsbedriften, som gir råd og veiledning til kreft-overlevere, nettopp har lansert boken «Hver dag teller – livet etter kreft».
– Etter «Årets gründeridé» i fjor var vi så heldige å bli premiert med å få Asbjørn Erdal i Duvi Pensjon som mentor. Han oppfordret oss til å skrive en bok, der vi samlet pasienthistorier sammen med gode råd til mennesker som må starte opp livene sine igjen.
Lotta Våde er stolt av boken de har laget og Kreftkompasset har fått en strøm av gode tilbakemeldinger. Men nå har markedsføringen stoppet opp. Messer og møter som skulle være de viktige salgskanalene for boken, er enten avlyst eller omgjort til webmøter.
– Vi må bli bedre på å ta i bruk video, slik at boken får større oppmerksomhet på sosiale medier i stedet. Vi har ingen til å hjelpe oss. Dette må vi klare selv, sier Våde.
Stikkord:arbeidsplasser, digitalisering, innovasjon, næringsutvikling, samarbeid