Back

Elbiler snart billigere enn bensin- og dieselbiler

Ifølge en analyse fra det sveitsiske finanskonsernet USB vil produksjonskostnadene for elbiler komme ned på nivået med fossile biler tidligere enn antatt.

UBS, som har tatt for seg Chevy Bolt (Opel Ampera-e), har kommet frem til at produksjonskostnaden vil være på nivå med konvensjonelle biler i 2023. Deretter vil elbilene bli stadig billigere ettersom de er mindre mekanisk komplekse enn dagens fossile biler.
– Dette viser at elbilene for alvor er på veg ut i markedet. Samtidig er det viktig at man ikke trekker insentivene for tidlig, fordi det er fortsatt mange år igjen til elbilene faktisk er konkurransedyktige – og det er på kostnader, påpeker Kunnskapsbyens prosjektleder Daniel Bügel i Green Drive Region, som er en del av det det EU-finansierte Interreg Sverige-Norge-programmet.
Ampera-e som selges med et underskudd i dag, vil være en lønnsom modell i 2025, med dagens pris. USB-analysen viser også at Tesla taper penger på basismodellene, men at med biler med mye ekstrautstyr allerede kan selges med overskudd.

Skandinaviske fortrinn
UBS tror elbiler vil få en global markedsandel på 14 prosent i 2025 globalt, der andelen i Europa vil være 30 prosent. Norge har et mål om tilnærmet 100 prosent markedsandel for nullutslippskjøretøy i 2025 – der både elbiler og hydrogenbiler er inkludert.
UBS ser for seg at nye, utradisjonelle aktører kan ta store markedsandeler i bilindustrien. Dette åpner muligheter også for Norge og Sverige. Bügel håper skandinaviske bedrifter kan ta posisjoner i det voksende markedet for utslippsfrie biler.
– Her kan vår høye andel med fornybar kraft være et fortrinn vi kan utnytte i et globalt marked, sier han.

– Det er viktig at elbil-insentivene ikke trekkes for tidlig. Det er fortsatt noen år igjen før de faktisk er konkurransedyktige med fossilbilene, sier prosjektleder Daniel Bügel.

Batterikostnadene stuper
Samtidig viser en analyse fra Bloomberg New Energy Finance at batterikostnadene falle så mye i løpet av det neste tiåret at det – muligens så tidlig som i 2025 – vil være billigere å bygge elbiler enn bensinbiler. Allerede i 2021 er prisen per kilowattime ventet å falle til 156 dollar, mot 273 dollar i 2016.
I forrige uke, mandag 22. mai, tok forbundskansler Angela Merkel første det spadestikket for Daimlers nye gigafabrikk 13 mil sør for Berlin, der bilfabrikanten skal bygge litiumionbatterier.
– Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Det svenske selskapet Northvolt arbeider med planer om en gigantisk batterifabrikk til 40 milliarder kroner. OREEC-partner Siemens satser allerede på å utvikle maritime batterisystemer i Trondheim. Jeg tror det er rom for at enda flere bedrifter satser – både de digitale mulighetene og innenfor nullutslipp, sier Bügel.