Stimlet sammen rundt hydrogenvarebilen
Det var folksomt rundt standen da Skedsmo kommune viste fram sin nye hydrogenvarebil, under Zero-konferansen i Oslo.
Den store «hydrogen-standen» var en fellesutstilling for Skedsmo kommune, Norsk Hydrogenforum, Nel Hydrogen, Hexagon Composites og det EU-støttede Interreg-prosjektet Blue Move, der trekkplasteret var Skedsmo kommunes nye Renault Kangoo Maxi ZE H2.
Den unike Renaulten er en kombinert hydrogen-batterbil med rekkevidde på 340 km. Varebilen er i utgangspunktet en standard plug-in batteri-elvarebil, med en ettermontert rekkeviddeforlenger basert på et 700 bar hydrogen-brenselcellesystem fra Symbio FCell – som dobler bilens kjørelengde.
Hyllet Skedsmo
Sjefen for Nikola Motor Company (det amerikanske selskapet bak hydrogentraileren Nikola One), Trevor Milton og lederen av Stortingets energi- og miljøkomité, Ola Elvestuen var blant notabilitetene som var nysgjerrige på å se bilen.
Elvestuen, som tidligere i år ble tildelt Hydrogenprisen 2017 av Norsk Hydrogenforum, berømmer Skedsmo kommune for sin satsting på løsninger for nullutslipp.
– Vi trenger kommuner og fylker som tar initiativ og våger å gå foran på dette området. Skedsmo har gjort det lenge. Her bidrar de på nytt til å bane vei for nye utslippsfrie løsninger som vil være viktige for at vi skal nå målene om utslippsreduksjon, påpeker Elvestuen.
Trevor Milton var strålende fornøyd med det han fikk se og høre på standen. Selv om omfanget av Symbio-flåten er langt mer beskjeden enn hans egne, amerikanske ambisjoner, mener han dette er en betydningsfull bil fordi den demonstrere på en god måte at hydrogen representerer en funksjonell, effektiv og utslippsfri løsning for transport.
Viktig dråpe i havet
– Det å få så positive tilbakemeldinger fra Trevor Milton og Ola Elvestuen er oppmuntrende for oss som jobber med dette i et heller beskjedent, kommunalt omfang, sier seniorrådgiver Morten Woldseth, som har ledet anskaffelsesarbeidet hos Skedsmo kommune.
Han betrakter anskaffelsen av hydrogenvarebilen som en game changer innen hydrogensatsingen for nyttekjøretøyer. Skedsmos to hydrogenpersonbiler og denne elektrisk-hybride batteri- og hydrogendrevne varebilen, vil gi kommunen et godt erfaringsgrunnlag for videre satsing mot 2020.
– Innen 2020 skal alle kommunens tjenestebiler skiftes ut med fossilfrie kjøretøy, i henhold til vår energi- og klimahandlingsplan, sier Woldseth.
Han mener det er viktig at det offentlige går foran i denne tidligfasen – ved å investere i hydrogenkjøretøy og gi tilskudd til nye hydrogenstasjoner, inntil markedet er kommersialisert.
Bredt spleiselag
Jon Eriksen i Kunnskapsbyen Lillestrøm, som er norsk prosjektleder for Blue Move, er glad for å ha Woldseth og Skedsmo kommune med på laget.
– Jeg er utrolig stolt av den jobben Skedsmo kommune har gjort. Det har vært et langt lerret å bleke, men de klarte det. En ny og viktig type hydrogenkjøretøy er satt på veien i Norge. At hydrogen nå inntar varebilsegmentet er et viktig steg for utslippsfri varetransport, sier Eriksen.
Blue Move har for øvrig støttet innkjøpet av bilen med 350.000 kroner og Akershus fylkeskommune har gitt et tilskudd på 100.000 kroner, slik at Skedsmo kommunes «egenandel» endte på overkommelige 200.000 kroner.
Det arbeides videre med anskaffelse av flere kjøretøy, som vil innebære langt lavere enhetspriser.
Zero, som også er partner i Blue Move, samlet denne uke 1.300 beslutningstagere fra politikk og næringsliv, samt 120 internasjonale og nasjonale foredragsholdere på Zero-konferansen i Oslo, som er Nord-Europas største møteplass for alle som er opptatt av klima, energi og grønn vekst.