Felles løft for skandinavisk hydrogensatsing
![](https://kunnskapsbyen.no/wp-content/uploads/2016/10/hfc-alle-lite.jpg)
Stor optimisme preget hydrogenkonferansen HFC Nordic, som i år ble holdt i Sandviken, nord for Stockholm. Med økende politisk medvind i ryggen øyner flere aktører nye forretningsmuligheter.
![Konferansen ble ledet av Björn Aronsson som er daglig leder for Vätgas Sverige.](/wp-content/uploads/2016/10/bjorn-aronson-lite-300x200.jpg)
I forbindelse med åpningen av den internasjonale hydrogenkonferansen leverte Hyundai seks hydrogenbiler til Sandvikens kommun og til industrikonsernet Sandvik. I kommunen er det nå sju hydrogenbiler. I forhold til folketallet er det ingen andre byer i Europa som kan måle seg med dette.
– Sandviken har under 40.000 innbyggere, men har likevel klart å få til en betydelig satsning på hydrogen. Det klarer de med et engasjert næringsliv og en fremoverlent kommune som tør å satse. Det er mange smarte hoder her oppe som tar de utfordringene vi står ovenfor på alvor, sier prosjektleder Daniel Bügel i Kunnskapsbyen Lillestrøm, som jobber med hydrogen i det svensk-norske Interreg-prosjektet Green Drive Region.
En blitt svensk ledestjerne
Med den store hydrogensatsingen som gjøres i Sandvik, var det en selvfølge at årets hydrogenkonferanse ble lagt hit, mener konferanseleder Björn Aronsson.
Han er daglig leder for Vätgas Sverige som er partner i hydrogenprosjektet Blue Move, sammen med blant andre Kunnskapsbyen Lillestrøm.
Foruten den nye stasjonen i Sandviken, er det etablert hydrogenstasjoner på Arlanda og i Göteborg. Ytterligere en stasjon er under oppføring i Mariestad. Men ferdigstillelsen av hydrogenfyllestasjonen i Sandviken er blitt en måned forsinket, så det representerer en liten midlertidig utfordring.
![Kunnskapsbyen var tilstede med blant andre Kristian Vik som er generalsekretær i Norsk Hydrogenforum og prosjektleder i Interreg-prosjektet Blue Move og Daniel Bügel fra Interreg-prosjektet Green Drive Region.](/wp-content/uploads/2016/10/kristian-og-saniel-lite-300x200.jpg)
Ser ny vår for hydrogen
Norge har i lang tid vært en ledende hydrogennasjon, som har gitt et kraftfullt bidrag til å etablere et sterkt hydrogenmiljø på tvers av landegrensene i Norden. Den nye maritime satsingen i Norge følges nå med stor oppmerksomhet, og med interesse for et mulige case også i våre naboland. Mulighetsbetraktinger rundt elektrifisering av jernbanetransporten ved hjelp av brenselceller i togene har også skutt fart.
Etter noen år med stasjonsstopp i Norge, etter at Enova overtok Transnovas ansvar for transportsektoren, er utviklingen i Norge på vei opp igjen. Også i Sverige og Island har hydrogensatsingen fått en ny giv, ikke minst som følge av EU-penger gjennom hydrogensatsingen gjennom H2ME-prosjektene.
EU en sentral pådriver
Med en jevn vekst siste årene og nå ti stasjoner i drift, ligger Danmark i front innen personbilutviklingen. Enn så lenge er det bare Danmark, som er et kompakt land i areal, som har klart å bygge et landsdekkende nettverk av hydrogenfyllestasjoner.
Det europeiske hydrogenprogrammet FCH JU har også tatt grep for å få fram nye, utslippsfrie transportløsninger basert på brenselcelleteknologien. En rekke europeiske storbyer har fått både hydrogenbusser og hydrogentaxier.
Når det gjelder produksjon av hydrogenbiler er det Japan og Tyskland som sitter i førersetet. I USA er det først og fremst delstaten California som er pådriveren for utbyggingen av hydrogenbasert transport.
![Miljøkoordinator Stig Hvolslef fra Akershus fylkeskommune , Kristian E. Vik og Daniel Bügel begnyttet sjansen tiol å inspisere hydrogenstasjonen på Arlanda, som blant annet betjener hydrogen-taxiene i Stockholm.](/wp-content/uploads/2016/10/hydrogenstasjon-lite-300x200.jpg)
Må ha infrastuktur
Prisen for hydrogenbiler har sunket dramatisk ettersom produksjonsvolumene har tatt seg opp. For tre år siden var prisen opp mot 1,2 millioner kroner. Nå er den kommet ned i en halv million.
Med økende produksjonsvolum, serieproduksjon av viktige komponenter og enda større grad av automatisering, skal prisen fortsette å synke. For å få flere brenselcellebiler på veiene må det foreligge en god infrastruktur med pålitelige hydrogenfyllestasjoner.
– Bilene kommer i større antall fra flere leverandører de neste årene. Det som trengs er flere fyllestasjoner som bygges i forkant av salgsomsetningen, sier Kunnskapsbyens Kristian Vik som er generalsekretær i Norsk Hydrogenforum og prosjektleder i det dansk-norsk-svenske hydrogenprosjektet Blue Move.
Avblåser intern elbil-strid
I hydrogenmiljøet håper man det skal bli mulig å legge ned stridsøksen og skrinlegge teknologistriden med batteri-entusiastene. Elektriske biler er fremtiden, enten de drives med batteri alene eller sammen med brenselceller, påpeker toneangivende personer i hydrogenbransjen.
– Striden om hva som er den rette elbilløsninger er fåfengt. Vi burde heller ha fokus på hva vi kan klare å gjøre sammen. For å erstatte bensin- og dieselbilene trenger vi både elektriske batteri- og hydrogenbiler, understreker Daniel Bügel i Green Drive Region.