Back

Rask lading i eget hus – uten kø!

Bring Leca-tomta

Et godt samarbeid ligger bak den superraske tungbilladingen på Leca-tomta i Lillestrøm: f.v. Arne Winther Amundsen og Eirik Dankertsen hos Bring Intermodal, Jannik Stranger fra Nordic Booster, Frank Sagvik og Olav Haga hos Akershus Energi og Øivind Giil hos Bring Intermodal.

Ved hjelp av Akershus Energi og Nordic Booster, har Bring fått på plass tungbillading, på Leca-tomta i Lillestrøm.

Bring Intermodal som har base på tomta, har ansvar for langdistanse transportkjeder i Norden og Europa, knyttet opp mot miljøvennlige togløsninger. Ved hjelp av batteridrevne lastebiler kan selskapet levere en miljøvennlig og kostnadseffektiv tog- og lastebiltransport for sine kunder.

Med de nye laderne kuttes ladekostandene ned mot en tredjedel. Tungbilladingen i Lillestrøm består av to hurtigladere på 300 kW hver. I tillegg har anlegget fem ladere med ladeeffekt på 43 kW hver, som brukes til lading over natten.

Olav Haga og Frank Sagvik hos Akershus Energi
Olav Haga og Frank Sagvik hos Akershus Energi forteller at Nettpartner har vært en sentral samarbeidspartner i konstruksjonen av den nye ladeløsningen. Selve hurtigladerløsningen er levert av Nordic Booster.
Natallia Sakovich i Bring Intermodal
– Vi har et mål om nettonullutslipp i 2040, sier bærekraftsansvarlig Natallia Sakovich i Bring Intermodal, her bak rattet i en av de kraftige elektriske trekkvognene som kan laste 25 tonn med gods.

– Skal vi nå vårt mål om nettonullutslipp i 2040, trenger vi fossilfrie multimodale løsninger, sier bærekraftsansvarlig Natallia Sakovich i Bring Intermodal.

Fire elektriske trekkvogner på plass

Bring Intermodal har så langt investert i fire elektriske trekkvogner som er stasjonert på anlegget i Lillestrøm.

– Målet vårt er at 100 prosent av våre egneeide kjøretøy skal gå på fossilfrie energikilder i 2030, sier Øivind Giil, som er leder for Recycling & Returns i Bring Intermodal.

Trekkvognene i Lillestrøm er klassifisert med en totalvekt på 42 tonn og kan laste 25 tonn med gods. De har en rekkevidde inntil 300 km (noe lavere i vintermånedene). Dette er tilstrekkelig til å dekke de vanlige transportoppdragene fra og til togterminalen på Alnabru.

– De er dessuten gode og behagelig å kjøre, forteller Eirik Dankertsen, trafikkstyrer hos Bring Intermodal.

Selskapets transporteksperter forventer også å få vesentlige lavere servicekostander på disse bilene, enn på de fossile trekkvognene.

Tøyer ladegrensen

En fullading fra 0 til 100 prosent på de nye hurtigladerne i Lillestrøm tar to og en halv time, og rett i underkant av én time, fra 20 til 80 prosent. Foreløpig er det mottaket i batteriet som begrenser ladefarten. Det 540 kWh store batteriet i trekkvognen kan lades med maksimalt 250 kW.

Befrakter Arne Winther Amundsen hos Bring Intermodal ser betydelige gevinster ved å samarbeide med andre transportaktører om tungbillading,  samt det å gi tilgang til hverandres ladestasjoner.

– Vi har allerede innledet et samarbeid om ladeinfrastruktur med Nobina og Unibuss, forteller befrakter Arne Winther Amundsen i Bring Intermodal.

«Made in Romerike»

Det er Akershus Energi, sammen med Nettpartner, som har konstruert den bedriftsinterne løsningen for lading av tunge kjøretøy, forteller Frank Sagvik, direktør for Ny fornybar i Akershus Energi. Selve hurtigladerløsningen er levert av Nordic Booster.

Den toppmoderne ladestasjonen er den mest fleksible som finnes for tunge lastebiler, i Lillestrøm. Hele anlegget fremstår som en «state-of-the-art»-løsning.

Her er det blant annet tatt i bruk innvendig kjøling i de kraftige strømkablene. I tillegg er selve strømtilførselen ganske spesiell. Anlegget er indirekte koblet rett på høyspentnettet, gjennom en egen transformatorcontainer, plassert inne på industritomten.

Teknologisk spisskompetanse

Gjennom støtteordningen til bedriftsintern lading av tunge kjøretøy, har Enova gitt tilskudd til Akershus Energi for å utvikle den unike ladeløsningen.

– Vi har tatt frem et konsept som er velegnet til å bruke andre steder, også. Her har vi fått til en optimal løsning for lokasjoner som har et tidsbestemt behov for lading, understreker Sagvik.

Forretningsutvikler Olav Haga hos Akershus Energi påpeker at selskapets primære hovedfokus ligger på Østlandet, der ladeløsningen er en del av lokale energiløsninger for næringsaktører. Han registrerer samtidig at hele landet er et attraktivt – og voksende – marked for hurtigladere til tunge kjøretøy, basert på smart teknologi fra Nordic Booster.

– Foreløpig er vår ladeløsning den eneste av sitt slag, forteller Nordic Boosters salg- og teknologisjef Jannik Stranger.

Lokalt samarbeid

Mye av «Bring-løsningen» er basert på velprøvd teknologi: – Vi har levert over 80 mobile ladecontainere rundt om i landet, påpeker Stranger.

Akershus Energi tok på nyåret en 40 prosent eierandel i selskapet som har spesialisert seg på å utvikle energistyringsløsninger med bruk av batterier. Hensikten er å gi industribygg og parker mer energi uten å bygge ut strømnettet.

Nå er de godt i gang med å utvikle mobile ladestasjoner både for lastebiler og anleggsmaskiner.