Full sal for fossilfri transport
![](https://kunnskapsbyen.no/wp-content/uploads/2017/03/skogen-elvestuen-kirkengen.jpg)
Transportører, industrivirksomheter og offentlige aktører strømmet til da OREEC, IFE og Bellona inviterer til en idedugnad om fremtidens energibærere for transportbransjen.
![](/wp-content/uploads/2017/03/skogen-elvestuen-kirkengen-2-300x200.jpg)
Batteri, hydrogen og biodrivstoff er fremtidens løsninger for transportsektoren. Utfordringen er å gjøre veien til fremtiden så kort som mulig – og samtidig åpne nye muligheter for norsk næringsliv.
Dette var utgangspunktet for OREEC, Bellona og IFEs dugnadsmøtet for fossilfri transport, på Mesh i Oslo 14. mars. OREECs Clean Tuesday og Bellonaforum hadde for anledningen slått seg sammen om arrangementet.
Etter at Bellonas Odd-Olaf Schei hadde ønsket deltakerne velkommen, utfordret OREEC-direktør Mali Hole Skogen forsamlingen til å bli med på dugnaden.
– Like før nyttår ble elbil nr. 100 000 solgt i Norge. Det gjør oss til et av de fjerde største kunnskaps- og læringsmarkedene for el-mobilitet i verden. Mens eksperter, politiske delegasjoner og produsenter kommer reisende fra hele verden for å se på det norske elbileventyret, utvikles teknologien i transportsektoren i en rasende fart. Vi må derfor spørre oss hvor lenge vi er i denne gunstige rollen. Kan posisjonen Norge har i dag utvikles til å skape norske muligheter som strekker seg ut over at vi er et testmarked? Vi har god tro på at der finnes muligheter for næringsutviklingen i denne sektoren for norsk næringsliv, sa Skogen.
![](/wp-content/uploads/2017/03/marius-rastad-300x200.jpg)
Hydrogen trenger Enova
Martin Kirkengen, hydrogenekspert og avdelingsleder ved IFE, dro deretter opp ulike scenarier med hindringer og muligheter for ulike nullutslippsteknologier – der behovet må bestemme valg av løsning.
Mange var opptatt av at vi nå står på terskelen til en ny tid for hydrogen.
– Veien til hydrogen ligger klar, sa Rolf Fiskerstrand som er konsernsjef i Fiskarstrand verft, som skal bygge verdens første hydrogenferge.
Nicolai Astrup (H) som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité mener det er viktig å se sammenhengen mellom norsk teknologi og norsk virkemiddelapparat. Han pekte blant annet på de store mulighetene innen den maritime næringen.
Ola Elvestuen (V) som leder av Stortingets energi- og miljøkomité vil bruke alle virkemidler som kan bidra til å rulle ut hydrogennettverk og infrastruktur.
– Det har vært utrolig frustrerende å gjøre vedtak på vedtak, uten at det har skjedd noe. Men nå er dette kommet inn i regjeringens bestilling til Enova, sa han.
Martin Kirkengen sier det som veldig positivt at Elvestuen og Astrup er så entydige på bestillingen, men han er likevel litt avventende.
– Jeg er ikke helt sikker på om Enova har oppfattet dette så tydelig, sier Kirkengen. Han påpeker at hydrogen ikke bare handler om å ta CO2 ut av transporten – men også industrien.
![](/wp-content/uploads/2017/03/odd-olaf-schei2-300x200.jpg)
Insitament for biodrivstoff
Logistikksjef for utgående transport hos Asko, Marius Råstad, var opptatt av å løfte fram løsninger basert på biodrivstoff – som dessuten er klar til å tas i bruk.
– Vi har løsninger i dag for biodrivstoff. De er bare ikke regningssvarende for lastebilbransjen i dag, sa Råstad, og viste til merkostnader på 40 prosent i forhold til dieselbiler.
Et insentiv som kan jevne ut noe av forskjellen ville være å fjerne bompenger for kjøretøy som går på biodrivstoff, påpekte han.
Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt var opptatt av å ha med de næringsdrivende. Det er hos dem mange avgjørende transportbeslutninger blir tatt, minnet hun om.
– De viktige vurderingene skjer i det ytterste brukerleddet. Målet må være at disse går i riktig retning, sa Nøstvik.
Færre biler er best
Pernille Aga som leder programmet Fossilfri 2020 i Ruter, understreket at en betydelig del av løsninger handler om kollektivløsninger – og færre biler på veien.
– Kollektivtransporten har vært i medvind i mange år. Den må bli enda mer attraktiv, sa hun.
IFEs Martin Kirkengen fikk med seg gode innspill fra Aga om å velge ut de best egnede busstilbudene til å prøve ut ny teknologi: – Det er viktig å redusere risikoen for tidligaktørene. Da er det viktig å være oppmerksom på hvilke segmenter av bussflåten som egner seg til å eksperimentere med, sier han.
Odd-Olaf Schei i Bellona ser store muligheter I det fossile fremtidsbildet.
– Asko har brukt ti år på å komme dit de er i dag. Jeg håper dette arrangementet også kan ha vært med på å skape en læringsarena for flere aktører, sier han.
Interreg-prosjektene Blue Move og Green Drive Region var medarrangører på dugnadsmøtet for nullutslippstransport.
Stikkord:batteri, biogass, fossilfri transport, hydrogen, nettverk, nullutslippsmobilitet